Anne Smets verovert plek nationaal bestuur Jong Groen
03 Mei 2026
Anne Smets: "Of we nu lekkers uitdelen in de bib tijdens de blok of online een campagne opzetten over hoe je je echt voelt: het gaat om contact met jongeren."
Anne Smets, het jongste gezicht in de Duffelse gemeenteraad, zet een grote stap. Ze is verkozen tot het nationale bestuur van Jong Groen. Haar missie? Politiek uit de ivoren toren halen en terug naar de jongeren brengen.
Na een drukke verkiezingsdag op 3 mei kwam Smets als één van de winnaars uit de bus. Tussen tientallen kandidaten overtuigde ze de Jong Groen-leden met een duidelijke visie: politiek moet laagdrempelig, herkenbaar en vooral heel dichtbij zijn. Dat die aanpak werkt, bleek al tijdens de gemeenteraadsverkiezingen, waar Groen Duffel een topscore van 26% behaalde.
Tussen de mensen
De Duffelse studente psychologie en oud-Chiroleidster staat niet alleen. Ze groeide binnen Jong Groen Duffel, een hechte en actieve groep Duffelse jongeren. Anne Smets gelooft niet in moeilijke woorden, maar in actie. “In Duffel zie ik dat politiek werkt als je er echt bent voor jongeren,” vertelt Smets. “Of we nu lekkers uitdelen in de bib tijdens de blok of online een campagne opzetten over hoe je je echt voelt: het gaat om contact met jongeren. Dat enthousiasme neem ik nu mee naar Brussel.”
Haalbare acties voor elke gemeente
Anne Smets gaat nu mee de koers bepalen van de groene jongeren in heel Vlaanderen. Ze wil vooral dat lokale afdelingen meer steun krijgen. “Ik wil campagnes maken waar elke groep, hoe klein ook, direct iets aan heeft. Net zoals we in Duffel doen: gewoon doen, tussen de mensen.”
Parlementslid Staf Aerts feliciteert haar met haar nieuwe functie: “Anne is het bewijs dat je geen grijze haren nodig hebt om impact te maken. Ze brengt een frisse wind vanuit Duffel naar het nationale niveau. Ik ben enorm trots dat de Duffelse aanpak van nabijheid nu verder in Vlaanderen navolging zal krijgen.”