Investeringen in Aleris: wat betekent dit voor Duffel?

16 Juli 2019

Investeringen in Aleris: wat betekent dit voor Duffel?

Afgelopen maandag verscheen in De Standaard een artikel over Aleris. Een nakende fusie zou tot 80 nieuwe banen opleveren.  Extra werkgelegenheid is natuurlijk goed nieuws. Met Groen stellen we ons dan ook de vraag hoe we van deze investeringen een echt Duffels succes kunnen maken. Als de investeringen voor extra capaciteit zorgen, is het misschien tijd om opnieuw te gaan voor vervoer over de Nete? We blijven daarnaast de impact van de industriezone op de omgeving opvolgen.

Lees hier het volledige artikel uit De Standaard:

Fabriek in Duffel centraal in wereldwijde aluminiumfusie

Novelis belooft belangrijke investeringen in de fabriek in Duffel. De aluminumgroep probeert zo groen licht te krijgen voor een grote aluminiumfusie.

BRUSSEL - In de aluminiumfabriek van Duffel werken zo’n 1.000 medewerkers. Ze is daarmee een van de grootste walserijen in Europa. De fabriek staat onverwacht centraal in een nakende ­beslissing over de wereldwijde aluminium­fusie tussen het Amerikaanse Novelis en Aleris, de huidige eigenaar van de fabriek in Duffel.

De fabriek, ooit bekend als Sidal, produceert onder meer aluminiumband en -plaatmateriaal voor bedrijven als Audi, BMW, Daimler en Airbus. Ze kwam in 2006 in handen van Aleris, dat zelf overgenomen werd door financiële fondsen. In 2017 zag het ­ernaar uit dat de groep in Chinese handen zou vallen, maar de Amerikaanse autoriteiten hielden de overname tegen.

Te veel marktmacht

Midden vorig jaar maakte het Amerikaanse Novelis bekend dat het Aleris wil overnemen, voor 2,6 miljard dollar. Maar de Europese concurrentie-waakhond vreest dat de nieuwe fusiegroep, gecontroleerd door het Indiase Hindalco Industries, te veel marktmacht zal krijgen. Europa ziet vooral problemen in de automarkt, waar de afnemers meer zouden moeten betalen voor hun aluminium onderdelen.

Een van de scenario’s is dat Europa eist dat de fabriek in Duffel wordt afgestoten. Doordat Duffel voor verschillende sectoren werkt, is het theoretisch mogelijk dat alleen de automotive-tak afgestoten zou moeten worden.

Voor Novelis, dat in de autosector al klanten als Jaguar en Land Rover heeft, is er veel aan gelegen om Duffel ongeschonden door de fusie te krijgen. Les Parette, de secretaris-generaal van Novelis die het fusieproject in goede banen moet leiden, zegt dat Novelis na de overname de capaciteit niet zal beperken, maar uitbreiden. ‘We willen in Duffel 92 miljoen dollar investeren in een nieuwe productiefaciliteit die 72 tot 80 hoogwaardige jobs zou creëren’, zegt ­Parette vanuit Atlanta aan De Standaard. De capaciteit in de autotak zou daardoor met twee derde toenemen van 90.000 ton naar 150.000 ton. Novelis bestudeert ook bijkomende investeringen in recyclage. Duffel zou daar ook een rol kunnen in spelen. Novelis heeft in het Duitse Nachterstedt al een grote aluminiumrecyclage-fabriek.

Een van de punten waar Europa moet van overtuigd worden, is dat autobouwers ook voor staal kunnen kiezen als alternatief en de concurrentie dus groter is.

Opvallend is dat ABVV Metaal hoopt dat Duffel overgenomen mag worden. ‘De fabriek zit al heel lang in handen van financiële fondsen. Het zou goed zijn dat een industriële partij eigenaar wordt, waardoor er opnieuw geïnvesteerd wordt’, zegt secretaris Hans Van Eerdewegh. In 2009 bezweek Arelis nog bijna onder de schulden van het overnamefonds TPG en verdwenen in Duffel 770 banen.

bron: DENDOOVEN, P., 'Fabriek in Duffel centraal in wereldwijde aluminiumfusie',
De Standaard, 2019-07-15, https://www.standaard.be/cnt/dmf20190714_04509810.