Groen Duffel wil ook deelwagen voor de Mijlstraat

05 Maart 2024

Groen Duffel wil ook deelwagen voor de Mijlstraat

Benjamin Van Wijnendaele: 'De schepen van Mobiliteit lijkt de Mijlstraat te vergeten'

Dit artikel verscheen op 5 maart 2024 in Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad.

Op de recente gemeenteraad van Duffel werden de nieuwe deelwagens besproken. “De nieuwe deelwagens van Klimaan in Duffel zijn zonder twijfel een stap vooruit naar een gezondere en betaalbare mobiliteit voor iedereen. Toch is er nog heel wat werk aan de winkel”, zegt gemeenteraadslid Benjamin Van Wijnendaele (Groen Duffel). “De schepen van mobiliteit lijkt de Mijlstraat te vergeten.”

In 2015 startte Duffel met autodelen. Het ging om een wagen van de gemeente die buiten de kantooruren niet gebruikt werd en dus ter beschikking werd gesteld van autodelers. Sinds de start van het autodelen benadrukte toenmalig schepen Staf Aerts (Groen Duffel) de voordelen van dit initiatief. “Het opvallendste punt is dat de aankoopprijs voor een (extra) wagen wegvalt.”

Ook daarna onderstreepte Groen Duffel de noodzaak om extra in te zetten op autodelen. “De drie nieuwe, elektrische wagens van Klimaan komen dan ook geen moment te vroeg, al moet Duffel tegen 2030, 35 deelwagens tellen. Dat staat in het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de gemeente, dat alle partijen twee jaar geleden goedkeurden.”

Benjamin Van Wijnendaele benadrukt echter dat de Mijlstraat tot dusver is overgeslagen in het autodeelproject, ondanks de vraag vanuit de gemeenschap en de beperkte toegang tot openbaar vervoer in dit gebied.

“Het station en het centrum zijn logische plaatsen om de deelwagen te stationeren, maar ook de Mijlstraat verdient een deelwagen,” aldus Van Wijnendaele. “Er zijn gezinnen uit de Mijlstraat vragende partij voor een deelwagen. Op dit moment moeten ze eerst, vijf, zes kilometer fietsen naar Lier of Duffel-centrum voor een deelwagen. Als ze hun boodschappen thuis hebben afgezet, moeten ze de wagen dan opnieuw zes kilometer verder gaan afleveren. Dat is natuurlijk erg omslachtig.”

Om het autodeelproject toegankelijk te maken voor alle inwoners, stelt Van Wijnendaele voor dat de gemeente financiële steun biedt aan diegenen die moeite hebben om de instapkosten te betalen. “300 euro aandelen kopen is heel wat. Het schepencollege moet ervoor zorgen dat dit geen drempel wordt voor wie het financieel moeilijk heeft. Een eerlijk mobiliteitsbeleid neemt iedereen mee.”

Benjamin: Er zijn gezinnen uit de Mijlstraat vragende partij voor een deelwagen.